Saturday 29 August 2009

Allah helped me and her.

Aku hari ini membantu kawan baik aku untuk melupakan si dia yang dicintai serta segalanya.

She looks awful. Her usual beautiful face was smothered by tears and a a frown. She looked terribly depressed. Disaat aku melambaikan tangan ketika bertemu dia, aku sudah boleh lihat dirinya sedang berada didalam tekanan emosi dan tekanan jiwa yang kronik.

Orang gila pun boleh baca non-verbal language yang jelas terpapar.

Dia meluahkan segalanya. Aku dengar. Kemudian aku menasihati dan beri pendapat. Tak berkesan. Dia semakin menitiskan air mata serta menangis. Aku jadi bersalah. Buntu. Aku sedih tengok dia didalam keadaan sebegini kerana lelaki.

Aku? Aku senang saja nak lupakan lelaki aku sayang. Siap balas dendam. Hati aku jahat. Tak lembut macam kawan aku.

Finally, we find a secluded place and she tells everything.

Aku agak terkejut. Akhirnya kami didalam bot yang sama. (translate in english)

Semasa dia menerangkan segalanya, hati aku jadi berat, kecewa. Mesej-mesej yang dihantar bekas teman lelakinya aku baca. Hati aku jadi sakit dan sayu. Pilu. Geram. Benci. Tergamak dia meluahkan kata kasar begini pada kawan aku walhal kawan aku separuh mati cintakan dia.

Aku tarik nafas panjang. Kawan aku luahkan lagi perasaannya sambil menangis teresak-esak. Aku tak tahu nak kata apa. Takut meluahkan kebenaran yang akan menambah garam dilukanya. Serba-salah aku jadinya. Deep down inside i was actually disappointed in her because she give her all to a guy that doesn't love her. Bukan salah orang lain. Salah dirinya yang tidak mahu lepaskan lelaki berdebah itu dan biarkan diri dia dianiaya. Tapi aku tak boleh berkata begitu memandangkan emosinya hancur.

Aku senyap. Tarik nafas panjang lagi. Fikir panjang. Senyap. Senyap. Senyap.

Aku biarkan dia menangis dahulu.

Kemudian aku mula dapat idea.

Malas mahu cerita panjang. Aku kata semua perjalanan hidup Allah yang rancang. Sekarang bulan Ramadhan. Allah sengaja putuskan hubungan mereka pada bulan yang baik ni kerana Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Dia tahu, kawan aku mungkin akan jadi lebih teruk sekiranya mereka masih berkawan. Oleh itu Dia putuskan hubungan tersebut dalam bulan penuh kemuliaan ini. Semua yang terjadi ada hikmah. Allah putuskan hubungan itu kerana sayangkan kawan aku dan tak mahu kawan aku jauh tersesat.

Pintu syurga semua terbuka dibulan Ramadhan. Neraka semua day off.

Kawan aku terus sedar.

Syukurlah akhirnya dia rela melepaskan lelaki jahanam itu dari dalam hidupnya. Thanks to u, Allah because you helped me with that idea in my head.

p/s: Aku mahu sambung master TESL dalam kaunselling. Boleh ke?

No comments:

Post a Comment