Friday 24 April 2009

Aku? Kejam?

"Hubby balik pukul 6 pagi tadi. Masuk kerja semula pukul 9.30am." Katanya. Aku bisa meneka dia sedang keletihan dan dalam keadaan yang teramat mengantuk. Gila. Tak tidurkah lelaki itu?!

Aku menemaninya di skype sepanjang hari. Meskipun dia jarang membalas mesejku kerana terlalu sibuk. Aku memahami keadaannya. Tambahan pula dia tidak cukup tidur pada hari ini. Ini bukan kali pertama dia melakuan demikian. Segala-galanya adalah demi kerja; demi mengejar sebelum tarikh 'dead line'.

Masih segar lagi nombor yang disebutnya didalam ingatanku.

152 laman web yang masih 'work-in-progress'.

Gila.

Gambar yang dihantar kepadaku pasti menunjukkan kesembapan dibawah matanya. Atau lebih dikenali sebagai mata panda. Memang pergi ke pejabat ditengah malam sehingga lewat pagi untuk menyiapkan kerja telah menjadi rutin harian; rutin dalam keterpaksaan yang sering dirungutnya. Rutin yang bak kata lelaki itu 'penat jiwa raga'.

Dia menasihati aku untuk bekerja dibawah kerajaan. Katanya, kerja swasta adalah tugas yang berat dan susah. Kerajaan agak ringan sedikit, malah memberikan kelebihan tertentu pada pekerja.

"Kerja semua susah." Jawabku.

"Susah or tak, lain."

"Maksud hubby macamana susahnya ni?"

"Kena balik lewat selalu. Lain."

Lelaki itu kedengaran seperti sangat tertekan. Dia bimbang tidak dapat menampung beban kerja yang terlalu rumit. Berat hati aku mendengar keluhannya.

Dia mahu berhenti. Aku menghalang.

Tunggu sehingga dia menerima kerja baru officially. Until then he has to bear with this.

Dia hanya mengeluh, "Erm...."

Jiwa aku terasa kosong.

Terlalu kejamkah aku?

No comments:

Post a Comment