Friday 17 April 2009

Budak kecil

"Basically kau kena tahu chords yang senang je, lepas tu kau dah boleh main lagu-lagu lain. Chords yang susah cuma related dengan chords yang asas. Selain daripada tu, cara kau main ikut suka kau. Kau goreng musik ikut rasa sedap kau je." Pemuda berbaju T collar putih jenama polo mengakhiri 'ceramahnya' sambil jari memetik tali gitar dengan merdu sekali. Aku memasang telinga dengan tekun sambil mengunyah roti canai yang sejak 15 minit tadi terkulum didalam mulut.

Ya, aku leka benar mendengar setiap 'ajaran' yang diluahkan pemuda berkenaan sehinggakan 'terlupa' bahawa ketika itu aku sedang mengunyah roti canai.

Finally my guitar is tuned well. Terima kasih sangat-sangat pada pemuda berbaju T collar putih atau lebih dikenali sebagai my classmate yang aku segan benar mahu minta bantuan tadi. Dia bukan sahaja membantu aku tuning guitar yang banyak perangai itu, malah banyak memberikan tips.

"Eh, boleh aku tanya tak?" tanya pemuda tadi, aku menganguk.

"Boleh aku pinjam gitar kau?"

Mengenangkan kesanggupannya untuk membantu aku, dan my absense di hostel selama seminggu mulai esok, aku sekali lagi menganguk. Di rumah aku sudah ada gitar lain. Kasihan pula 'Abang Gitar Biru' duduk seorang diri di hostel. Aku percayakan pemuda tersebut. Apa-apa saja yang terjadi pada Abang Biru, pemuda itu yang akan tanggung. (ketawa jahat)

Sebaik saja aku mengenakan green light, si pemuda terus mendail nombor rakannya ditelefon bimbit dengan senyuman yang lebar.

"Wei! Aku dapat pinjam gitar wei! yea, yea!! Aku dapat pinjam gitar!" teriaknya dengan senyuman lebar dan nada yang sungguh exited bagaikan seorang kanak-kanak kecil yang mendapat mainan baru "Yea, yea! Kita dapat mainan baru!"

Alahai comelnya dia. Aku tersenyum sendiri.

No comments:

Post a Comment