Thursday 18 June 2009

Fulamak, Entri yang terlalu panjang~ (=_=")

Maaf. Aku janji ini akan jadi entri yang terakhir mengenai Lelaki itu.

Aku baru mendapat info yang baru selepas cuba bertanya kepada rakan sekerja Lelaki itu mengenai masalahnya dan masalah syarikat yang mereka sedang berkerja dengan kini. Panjang berjela soalan-soalan yang aku tujukan pada rakan sekerjanya.

Nasib baik aku tidak salah pilih. RK (rakan kerja) Lelaki itu yang aku main pilih secara rawak tersebut merupakan seorang yang agak sporting, cepat mesra dan seorang happy-go lucky. Aku sengaja memilih dia kerana tertarik dengan kisah dia yang sedang bertunang dan akan berkahwin dengan seorang wanita yang juga bekerja dibawah syarikat yang sama.

Aku bertanyakan soalan berikut:

"is he having some sort of trouble there in his office? he seemed all troubled and he said his salary isnt paid by the company for two months now. is ur salary paid? i cant seem to reach him tho. how did he behave in the office? Is there anything wrong with him, his job and the company ure working?"

Dan ini merupakan jawapan RK serta perbualan kami.

"yaa.. dats true. our cmpany got problem with the client. The client didn't make payment to us. dats y we still didn't get payment for our salary. this is 2nd month. when we are not paid, sometimes we go and work but with no feeling. with no money, still working, phone been cut off, eat wahtever u can eat with just 3rm per day.. dats is so stressful. huhu.. I only heard he said that he's going to quit his job soon."

"oooo now i understand the problem.. if that guy tells this earlier, i would have understand. what kind of a stupid client who take service but dont wanna pay? (=_=") go attack the client together-gether."

"hahaha u know who the client is? ministry of finance lead by PM Najib Tun Razak huhu."

"WTF~~~That PM? God somebody go get an assasin and kill that bloody old man~(=_=) go kill a model now he makes other ppl's lives troubled. Stupid fella."

"hahahaa totally agree wit u."

Aku rasa menyesal dan cukup tidak puas hati! Sekiranya Lelaki itu telah jujur berterus-terang mengenai masalah yang dinyatakan RK, tak adalah aku separuh mati risau bahawa mungkin dia sengaja tidak menghubungi aku kerana tidak sayangkan aku lagi. Sekiranya aku tahu mengenai masalah tersebut, aku akan lebih memahami dan akan memberinya ruang sendirian seperti yang dipinta.

Namun semua itu sudah terlewat. Aku juga kesal kerana terlalu bodoh, kerana bertindak terburu-buru dan tidak pergi tanya RK mengenai perihal tersebut lebih awal. Sekiranya aku siasat dahulu daripada RK sebelum dia meminta putus, dimana sewaktu dia cuba mengelak dahulu, Lelaki itu pasti tidak akan begitu marah seperti sekarang.

Aku benar-benar kesal. KESAL. Hanya atas sebab dasar salah faham yang begitu remeh begini, hubungan kami terputus. Hanya kerana salah faham, dia telah menjadi begitu marah dengan tindakan aku yang sering mendesaknya sehingga menjadi rimas lalu meminta putus. Aku telah berkali-kali meminta maaf malah cuba memujuk namun seperti biasa; tiada balasan. Kali ini aku akur. Dia benar-benar telah bencikan aku.

Both of us had only wished for the best for each other. Dia sengaja tidak beritahu aku kerana tidak mahu aku risau. Aku pula mendesak dia untuk menceritakan masalah itu kerana aku risau melihat dirinya yang tidak lagi ceria dan aku fikir mungkin dia mengelak kerana telah tawar hati. Aku perlu tahu akan masalah seseorang untuk menjadi memahami. Kedua-dua kami telah bertindak untuk tidak menyenangkan pihak masing-masing kerana fikirkan itu yang terbaik untuk masing-masing. Dia fikir menyembunyikan masalah adalah terbaik untuk aku dan dia. Aku pula fikir meminta dia menceritakan masalah merupakan terbaik untuk aku DAN dia. Namun akhirnya berakhir dengan tindakan tersebut menyakiti pihak masing-masing lalu putus hubungan.

Walaupun pada akarnya kedua-dua pihak melakukan apa yang mereka lakukan atas dasar dan sebab sayangkan each other. Kini dua-dua sakit hati. Akarnya yang bertindak kerana sayang telah dibutakan tindakan which each thought best for each other.

Aku masih sanggup bertolak ansur, meminta maaf dan minta dimaafi, supaya kesalahan remeh sebegini tidak berulang. Inilah garam dan gula didalam sebuah hubungan bukan? Terjadi salah faham, bergaduh. Dan akhirnya meminta maaf dan pulih seperti sedia-kala. Aku telah menerangkan perkara ini semasa memujuknya namun dia tidak membalas.

Perhaps i was the selfish one here. Lantaklah. Aku tidak boleh memaksa. Perhaps i should give him a little time and space sementara dia sedang dirundum masalah ini. Atau mungkin dia benar-benar telah sakit hati dengan aku dan lebih rela kami putus agar aku tidak lagi 'menyibuk' untuk risaukan dia setiap masa sehingga dia menjadi rimas.

But i only did that because i loved him.

Lantaklah. Aku malas nak fikir. Ice-cream anyone?

No comments:

Post a Comment