Thursday 11 June 2009

I miss the ignorant me.

Entah mengapa aku suka benar untuk mengintai dan melihat apa rakan serumahku sedang lakukan dari semasa ke semasa.

Err... Sebenarnya aku tahu mengapa. Saja mahu buat gempak.

Kedua-dia rakan serumahku yang bilik adalah bertentangan denganku merupakan senior aku. Biar aku ceritakan sedikit mengenai apa yang aku sering lihat berkaitan mereka berdua ini.

Mereka free hair, nampak seperti seorang yang...Modern. Mereka selesa 'seksi' didalam rumah. Tidak kisah berjalan-jalan sekeliling rumah dengan hanya memakai seluar dalam dan singlet ketat. Kadang-kadang memakai seluar dan bra saja, dan bebas membuka baju sehingga menampakkan bra dan seluar dalam. Mereka gemar hanya berbaju labuh dan berseluar dalam saja diwaktu malam.

Bilik mereka are well-decorated siap dengan lukisan kanak-kanak kecil. Dan yang paling aku kagum dan rasa cemburu ialah mereka punyai stereo yang cukup cantik dan kuat. Setiap masa lagu-lagu R&B yang merdu akan berkumandang daripada stereo tersebut, siap dengan sound effect ala-ala disko. Mereka sentiasa membiarkan pintu bilik terbuka dan membiarkan lagu tersebut didengari oleh semua.

Pendek cerita, mereka melakukan seolah-olah bilik dan rumah tersebut mereka yang punya and they just emjoy being them, and enjoy being ignorant. Kadang-kadang apabila sedang tertekan mereka akan menjerit tiba-tiba, menyanyi sesuka hati, berdansa sesama sendiri dan ketawa kuat.

I have nothing agaisnt them. Malah sebenarnya aku cemburu dengan mereka. Aku juga pernah menjadi seorang yang totally ignorant seperti mereka suatu ketika dahulu. Namun sekarang aku menjadi 'timid' bagai seekor anjing yang setia pada arahan tuannya. Aku pernah dimarahi kerana membuka radio kuat-kuat sesuka hati. Katanya, aku tidak memikirkan perasaan orang lain.

Tapi apabila rakan serumahku berbuat demikian, aku tidak ambil kisah langsung! malah aku suka mereka berbuat begitu. aku suka melihat mereka ceria dan ignorant. Aku cemburu dengan sikap demikian mereka. Barulah terasa rumah tersebut ceria, hidup dan terasa bagaikan rumah itu berpenghuni daripada suasana yang terlalu sunyi sepi dan mati.

Aku berharap benar aku mempunyai seorang rakan yang bersikap ignorant dan ceria begitu. Dan berharap benar aku juga mempunyai stereo kuat begitu dan bebas meninggikan nada muzik tanpa dimarahi oleh rakan serumah atau sesiapa saja. Tapi itu hanya mimpi.

Sigh... Terpaksa tengok sajalah rakan serumahku itu menari dan ketawa riang dari sudut bilikku.

No comments:

Post a Comment